«فرهاد مهراد» مردی که متعلق به این دنیا نبود+چند اثر از او
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۸۷۱۸
به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز شنبه نهم شهریورماه هفدهمین سال درگذشت فرهاد مهراد است. فرهاد مهراد 29 دیماه سال 1322 در تهران به دنیا آمد و در سال 1381 به دور از وطن دار فانی را وداع گفت و در پاریس به خاک سپرده شد.
آنچه سبک و سیاق فرهاد را از دیگران متمایز میکرد، دغدغههای اجتماعی او بود که در اغلب آثارش نمود پیدا کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرهاد مهراد طی همکاری با بزرگان عرصه موسیقی آثار با اهمیتی را تولید کرد که «مرد تنها»، «جمعه»، «آیینهها»، «خسته»، «اسیر شب»، «هفته خاکستری»، «گنجشکک اشی مشی»، «کودکانه»، «سقف»، «آوار»، «وحدت»، «نجواها»، «کوچ بنفشهها»، «برف»، «مرغ سحر»، «گل یخ»، «شب تیره» از بقیه مطرحترند.
برخی از بزرگان موسیقی ایرانی درباره فرهاد و آثار او نظر دادهاند. بابک بیات (آهنگساز و نوازنده ایرانی) فرهاد را فردی درونگرا میدانست که جایگاه خود را در موسیقی ما پیدا کرده بود. بیات درباره فرهاد گفته بود: « فرهاد متعلق به قشر خاصی از مردم بود. او متعلق به قشر تحصیلکرده و روشنفکر جامعه آن روز و امروز ماست.»
تورج شعبانخانی (خواننده و آهنگساز) نیز درباره فرهاد گفته است: « عقاید فرهاد را خیلی میپسندیدم، فرهاد یک هنرمند بالفطره بود، اگر کسی ۱۰ دقیقه پیش او مینشست و با او حرف میزد، میفهمید که اصلاً متعلق به این دنیا نیست. آدم خاصی بود، ساعت چهار نیمه شب گیتار دست میگرفت و آواز میخواند. بعد از مرگ فرهاد حس کردم که نوبت ما هم میرسد. فرهاد برای نسل ما الگوی شاخصی بود. پس از او دیگر بازگشت به شیوههای پیشین ممکن نبود.»
اسماعیل خویی (نویسنده و شاعر معاصر) نیز درباره فرهاد اینگونه نظر داده است: «فرهاد هالهای بود از تفکری اجتماعی که در شخصیت و خوانندگی او شکل گرفته بود. همه ما او را به عنوان یک خواننده اجتماعی میشناسیم نه فردی که تنها برای سرگرم کردن و لذت هنری بخشیدن به مردم و کسب درآمد بیشتر خوانده باشد. صدای فرهاد از آن جنس صداهایی است که شما به هیچ عنوان نمیتوانید آن را با صدای دیگری اشتباه بگیرید.»
فریدون شهبازیان (آهنگساز و موسیقیدان معاصر) نیز درباره فرهاد گفته است: «باید سالها بگذرد تا بتوان به تعریفی از سبک خوانندگی او دست پیدا کرد. ایشان به جز سلیقه خوبش در انتخاب اشعار، بسیار خوب و قابل تأمل و تفکر در انتخاب موسیقی مناسب که حال و هوای صدای خودش را هم داشته باشد تبحر داشت. شاید بتوان گفت اجرای او به نوعی بود که خواننده دیگری نمیتوانست مانند او آن ترانهها را اجرا کند. از نظر دکلماسیون واقعاً بی نظیر بود و شما وقتی صدایش را میشنیدید میفهمیدید که هر واژه از شعرش و هر مصراعی که میخواند کاملاً با مفهوم بیان میشود، به شکلی که معنای تلفیقی آن بی اثر نبود. شاید سالها بگذرد تا بتوانیم برای سبک او تعریفی داشته باشیم اما اگر از من بپرسید میگویم سبک او سبک رمانتیک بود.
فرهاد مهراد پس از انتشار آخرین آلبومش با نام «برف» که سالها پس از آلبوم «وحدت» تولید شده بود، قصد تولید و انتشار «آمین» را داشت که مجموعهای بود از قطعاتی با زبان و ترانهها دیگر کشورها، اما بیماری این فرصت را به او نداد. فرهاد به بیماری هپاتیت سی مبتلا بود و از سال 1378 بیماریاش شدت پیدا کرد و در نهایت در نهم شهریور همان سال در سن 59 سالگی درگذشت و سیزدهم شهریورماه در گورستان «تیه» پاریس به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی بود.
آهنگ «وحدت» با صدای فرهاد مهراد؛
«یه شب مهتاب» باصدای فرهاد مهراد؛
«مرغ سحر» با صدای فرهاد مهراد؛
منبع: ایلنا
کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی درآمد گورستان مرگ موسیقی سالگرد درگذشت آلبوم کنسرت زادروز فریدون شهبازیان فرهاد مهراد سالمرگ البوم وحدت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاهمردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.
شاهمردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمبگذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم میخورد.
وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهلبیت (ع) هستند.
نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامهنویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیادهسازی آن معطوف میشود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار میبندم. عموم این دغدغهها مربوط به حوزه مقاومت و نمایشهای دینی و آیینی است.
شاهمردی با اشاره به سابقه حضورش در دورههای قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشهای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایدههای مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر بهفرد در این حوزه به رقابت بپردازند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.
وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروهها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.
کد خبر 6093289 فریبرز دارایی